måndag 14 december 2015

Magiskt

Jag håller på att läsa in mig lite extra på magisk realism. Först och främst för att det är en genre jag gillar, men också för att det är i den genren jag skriver just nu.
Ska jag erkänna så har jag lite Maria Gripe-komplex. Alltså. Hon är bäst. Fortfarande. Men en kan också nämna Maj-Gull Axelssons Aprilhäxan. Också helt suverän.
Men för att återvända till min inläsning på området, så började den med att jag googlade. Fick upp en hel lista med författare (bara vuxenlitteratur), sorterade efter vilken världsdel de kom ifrån, som anses skriva i den här genren. Några andra favoriter fanns med: Marianne Fredriksson, Göran Tunström och så Toni Morrisson (hennes bok Älskade är bland det absolut bästa jag har läst).
I samma länk kan en också läsa att magisk realism är en realistisk skildring med magiska, drömlika, absurda (?) och förstås övernaturliga inslag. Jaha. Ungefär vad en kan förvänta sig alltså.
Nåja, jag har aldrig varit särskilt bra på att ta till mig torra fakta. Jag utforskar hellre själv. Så jag drog till bibblan. Började kolla upp övriga författare på ovan nämna lista, hittade en del av dem på hyllorna men kroknade lite när jag såg hur tjocka böckerna var. Huga. Jag tänkte: Det kan inte krävas att jag ska läsa alla dem för att jag ska kunna skriva ett barnboksmanus inom genren magisk realism.
Istället gick jag ner till barn- och ungdomsavdelningen och började leta mig genom hyllorna. Sedan kroknade jag på riktigt, det vill säga när jag skulle bära hem alla böckerna som jag hade lånat.
Först ut att bli läst blev Kerstin Lundberg Hahns Skuggan i väggen. Den skriver jag om en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar