onsdag 2 december 2015

Att leta nytt bo ...


raven&musen_borito_web

Jag har läst en ungersk barnbok. Det hör inte till vanligheterna och förmodligen hade den här boken förblivit oläst om det inte varit för att en av mina vänner tipsade mig om det lilla förlaget Felis när vi var på Bokmässan i september. Felis förlag översätter och ger ut barnböcker från Centraleuropa i Sverige.
Enligt en artikel som jag nyligen läste i Vi läser (nr 5/2015) så finns det två författarförbund i Ungern. Ett som regeringen stöttar och ett som, tja, har lite andra åsikter skulle en väl kunna säga. Jag är frestad att tro att författaren till  Räven och musen letar ny lya hör till den senare gruppen. Nej, inte bara frestad att tro det. Jag är nog helt säker på att det är så!

Räven och musen bor under den största eken i skogen. Men en dag börjar det knaka och braka utanför lyan. Allting skakar och till och med muggarna i skåpet blir rädda och står och skallrar. Sedan inser de att inte bara deras hem är förstört utan att hela skogen plötsligt är borta och att de måste hitta någon annanstans att bo. Men vem vill ta emot dem och ge dem ett nytt hem?
Jag behöver väl knappast påpeka hur skrämmande aktuellt ämnet är.

Katarina Taikon sa att om en ville ha förändring, så skulle en börja med barnen. Alltså läser jag om räven och musen för mina egna och vi tycker alla tre att det är en himla tur att det finns goda människor i världen. Som vill hjälpa. Biografin om Katarina Taikon, Den dag jag blir fri är för övrigt också mycket läsvärd. Likaså Katitzi-böckerna som handlar om hennes uppväxt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar