torsdag 31 december 2015

Mitt 2015

Nu är det bara några timmar kvar av 2015, ett år som jag tycker varit periodvis ganska tungt. Då tänker jag främst på det som händer i världen, på alla människor som är på flykt och de inte särskilt demokratiska krafter som är på uppgång. Inget av det har påverkat mig personligen, för mitt liv har kunnat fortgå precis som vanligt och på ett bra sätt. Men jag hoppas att 2016 blir ett år då medmänsklighet och viljan att hjälpa andra kommer att öka än mer.

Med det sagt kommer här en sammanfattning av några delar av 2015:

Skrivande
Under 2015 har jag skrivit och skrivit och skrivit. Strax efter nyår, dvs för ganska precis ett år sedan gav jag mig i kast att fullständigt skriva om mitt hästboksmanus, det som går under arbetsnamnet Anton och Teitur. Jag hade fått ett lektörsutlåtande från Lilla Piratförlaget med beröm, men också kritik över vad som inte riktigt fungerade. Efter omskrivning har nu manuset skickats till en hel drös med förlag. En del har svarat och refuserat, men inte alla...
Jag fick ytterligare en positiv refusering på ett annat manus. Det tog dem (Semic) närmare 10 månader att svara och när jag till slut fick svaret så var det visserligen ett nej, men ändå en ganska trevlig förklaring: det hade fastnat hos en redaktör som verkligen gillade det.
Så någonstans bland alla refuseringar känner jag ändå att jag är på rätt väg. Eller som min skrivlärare från Linnéuniversitetet uttryckte det: Du har inte tagit dig igenom nålsögat, men du har i alla fall stuckit igenom foten.

För tillfället skriver jag på tre projekt. Magisk realism, hästbok samt en faktabok tillsammans med min syster.

Läsning
I år har jag läst 62 böcker. Läsåret började starkt med Toni Morrissons roman Älskade. Den var så vansinnigt bra att jag hade svårt att hitta någon annan bok som kom ens i närheten av den. Vilket djup, skrev jag i min läsdagbok. För det är verkligen en bok i många lager som behöver läsas igen och igen.
Andra böcker som jag verkligen greps av var Rainbow Rowells Eleanor & Park, Sara Stridsbergs Beckomberga - Ode till min familj, Jenny Nordbergs De förklädda flickorna i Kabul, Julie Otsukas Vi kom över havet samt Kristina Sandbergs triologi om hemmafrun Maj.
Jag och ungarna älskade framförallt Katie Davies fartfyllda Den stora kaninräddningen och Roald Dahls Häxorna. Just nu läser vi Katitzi, en av mina favoritböcker när jag själv var barn. De ges nu ut på nytt, språket är bearbetat något och det finns ett väldigt fint förord skrivet av Katarina Taikons dotter Angelica i dem.

Och så var jag på Bokmässan förstås. Tre kanonfina dagar då jag även fick träffa mina vänner Ann-Charlotte, Ingrid, Jeanette, Susanne, Linnéa, Elin och Lena.

Odlande
Jag drabbade av hybris och täckte inte mina kålodlingar. Det kommer jag aldrig mer att göra om. Så här såg kålplantorna ut innan angreppen av kålfjäril och kållarver började:


En liten översikt. Gamla fönster är verkligen toppen för att skapa små mikroklimat.

Jag fick min bästa dillskörd någonsin. Oklart varför.

Jag drömde om stora, fantasifullt formade tromboncinosar. Av någon anledning blev de inte mycket större än så, knappa decimetern alltså. Men så himla, himla god. Den kommer att få en ny chans nästa år.

Vi har varit självförsörjande på lök i ett halvår, potatis i nästan fyra månader, bladgrönt under ett halvår och detsamma gäller kryddor som persilja, dill och gräslök. Morotsskörden blev inget vidare alls i år. Jag förstår faktiskt inte varför, för vanligtvis brukar det vara den gröda som ger absolut störst skörd. I år satte jag flera arvesorter, det kommer jag inte att göra om. Det må vara vackert med gula, vita och lila morötter men de är ungefär lika goda att äta som träbitar!
Vi fick en finfin chiliskörd, hittade ett gäng nya favoriter som Jamaican Bell och Hot Lemon. Eftersom jag hade köpt ett litet växthus så fick vi även en hel del tomater. Mina två nya favoriter är Sun gold och Mei wei.
Bäst av allt kanske ändå var kronärtskockorna ... De tar en evighet att växa till sig, kräver massor av plats och skörden är väldigt liten jämför med arbetsinsatsen. Men smaken ... det går inte att jämföra med de som köps i affär. 

Med de orden önskar jag alla ett Gott slut på 2015 och ett Gott Nytt 2016!

2 kommentarer:

  1. Din trädgård känns magisk! Jag har inte alls det intresset men jag är djupt imponerad. Och vad det gäller skrivet - 2016 händer det säkert ... Glad att vi har sådan fin kontakt i vår skrivargäng från utbildningen. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Hoppas:-) Ja, ni i skrivargänget är toppen!

    SvaraRadera