tisdag 1 december 2015

Fortfarande grönt

Trots att vi nu är inne i december och det till och med varit en rejäl köldknäpp så kan jag fortfarande skörda grönsaker. Inte några enorma mängder och inte särskilt varierat. Men ändå!
Svartkålen (Nero di Toscana) är min favorit. Den är det däremot inte mycket kvar av nu och ljuset räcker inte heller till för att kunna få någon större tillväxt av blad, så det gäller att planera intaget!
Jag fräser den helst i olivolja tillsammans med vitlök, citron och chili. Bacon smakar också bra till. 

Grönkålen ska jag ha till julbordet. Långkål (gräddstuvad grönkål) är ett måste till skinkan!

Förra året vintertäckte jag inte min kål och fick en dag se att det endast var stumpar kvar i landet efter rådjuren hade försett sig ... Kål är egentligen otroligt lättodlat och ger stor skörd om det inte vore för alla skadedjur. På våren är det oftast lugnt, men sedan kommer de: jordloppor, kållarver, kålfjärilar och rådjur. För att inte tala om sniglar förstås. Ändå tänker jag utöka kålodlingarna till nästa år. Framförallt drömmer jag om fina spetskålshuvuden av sorten Kalibos. Endast två överlevde i år, men det var nog bland det absolut godaste jag någonsin ätit ...

Slutligen ett boktips för kålälskare: Superkålen,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar