söndag 7 februari 2016

Skämmig bokcirkel

Vi har en bokcirkel på mitt jobb. I år fyller den tre år.
Den första bok som vi läste var E.L. James Fifty shades of grey. Och jag anser att det mest positiva med den boken är att det faktiskt var den som gjorde att vi startade vår bokcirkel. Vi var några som var nyfikna och ville läsa, men tyckte samtidigt att det var fruktansvärt skämmigt att vi ville läsa den. Och det är som sagt mycket lättare att skämmas i grupp än på egen hand.
Bokklubben Skämskudden var född!

Jag tror ingen av oss läste mer än den första i serien. Grymt obehaglig bok för övrigt eller är det snarare obehagligt eftersom den marknadsförs som typ romantisk?

Hur som helst, så är det verkligen roligt att ha en bokcirkel på jobbet. Den är ganska stor, 12 stycken medlemmar tror jag, men det är sällan som alla har möjlighet att vara med och därför funkar det utmärkt ändå. För sina kollegor träffar en trots allt ofta. Vi pratar ofta böcker och läsning när vi ses i korridorerna eller på fikarasten. Dessutom ger det här också möjligheten till bokdiskussioner under läsandets gång. För att inte tala om en naturlig ingång till samtal när någon börjar hos oss. "Tycker du om att läsa?"
Jag har lärt känna många med den frågan.

Jo, vi döpte ju bår bokcirkel till Bokklubben Skämskudden men jag vet inte om övrigt vi har läst har varit direkt skämskudderelaterat. Här kommer en lista på några av titlarna i alla fall. Döm själv:-)


  • Negar Naseh Under all denna vinter
  • Silvia Avallone Stål
  • Sofi Oksanen Utrensning
  • Jenny Wrangborg Kallskänken
  • Faïza Guène En riktig man gråter inte
  • Liv Strömqvist Kunskapens frukt
  • Gerd Brantenberg Egalias döttrar
  • Alice Munro Kärlek, vänskap, hat
  • MajGull Axelsson Moderspassion
  • Karolina Ramqvist Flickvännen
  • Carol Rifka Brunt Låt vargarna komma (kanske den mest omtyckta boken)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar