tisdag 26 januari 2016

Vill inte sluta läsa

50 sidor in i boken och jag har svårt att släppa den. Men det måste jag. För mitt tåg anländer alldeles strax till Sundbyberg och jag måste hoppa av och ägna dagen åt det som jag är anställd att göra. Att läsa om en kvinna som kanske hette Esther ingår i alla fall inte i det.

Det finns ju dagar då en önskar att en inte var en sådan där plikttrogen person. Tänk om jag istället skulle sitta kvar på tåget. Inte gå av i Sumpan utan inne i stan istället. Leta upp ett café (Vetekatten kanske? Dom har himla goda bullar), hitta bästa fåtöljen, köpa kaffe och sedan läsa.
Jag tror jag skulle behöva 3-4 timmar på mig att läsa ut boken. Det betyder att jag skulle kunna vara på jobbet innan lunch. Ok, jag skulle därmed ha missat den officiella flextiden då, men jag vet ju att ingen håller särskilt hårt på den. Kan ju alltid svamla något om att något hände som gjorde att jag inte hann komma tidigare.

Det är ju rätt frestande alltså ...

(Den fenomenala boken som jag läser är Esther kanske av Katja Petrowskaja. Den handlar om författaren själv som försöker återskapa sin egen släkthistoria, försöker hitta tillbaka till dem i Kiev som så småningom flydde när kriget kom. Men också om dem som blev kvar. Jag är helt såld!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar